Nereye bakacağınızı bilirseniz, yeni Kabil’in içinde saklanan eski Kabil’in bir parıltısı var.
Kalabalık bilardo salonlarında, kot pantolonlu genç adamların kadife masaların etrafında dolanıp İngilizce “güzel atış” diye bağırdıkları yerlerde. Gençlerin kanepelerde oturup Call of Duty ve FIFA oynadığı, ünlü futbolcuların posterlerinin duvarlara asıldığı video oyun kabinlerinin karanlık odalarında yaşıyor. Kahve dükkanlarında kadınlar cappuccino’larını yudumlarken, sabahlık benzeri abayaları dar kot pantolonlarını örter ve hoparlörlerden hafif bir Taylor Swift melodisi çalar.
Taliban yaklaşık iki yıl önce Batı destekli hükümeti devirdiğinden beri, grup Amerika’nın Afganistan’daki ulus inşası projesinin en bariz kalıntılarını yok ediyor. Lise ve üniversite sınıfları kadınlardan boşaltıldı. Din alimleri ve şeriat kanunlarının katı yorumları, hakimlerin ve eyalet ceza kanunlarının yerini aldı. Parlamento feshedildi ve bununla birlikte temsili siyasetin tüm görüntüsü ortadan kalktı.
Bununla birlikte, yirmi yıllık ABD işgalinden sonra kalan kültürel miras, Batı ve Afgan kültürlerinin büyük şehirlerde çatıştığı ve reşit olan genç nesille birlikte kentsel yaşamı şekillendirdiği çok daha incelikli bir şekilde ortadan kaldırılması daha zordu. orada.
Kabil şehir merkezindeki bir et lokantasından 37 yaşındaki Ahmad Khalid, “Bu 20 yılda her şey tamamen değişti” dedi. “Daha fazla okul var, her giyim ve ayakkabı markası burada, spor akademileri, tüm yeni teknolojilere sahibiz – dünyaya bağlıyız.”
Kalıcı batı etkisi en çok başkentte belirgindir. 2001’de ABD önderliğindeki savaş başlamadan önce Kabil, iç savaş sırasında ve daha sonra direniş güçleri ile ilk Taliban hükümeti arasında yıllarca süren çatışmalardan sonra molozlarla dolu, darmadağın bir şehirdi. Ancak Amerikan işgalinden sonra uluslararası ilgi odağı haline geldi.
Binlerce yabancı yardım görevlisi, asker ve müteahhit akın etti ve yüksek binalar ve cep telefonu kuleleri yükseldi. Ekonomik patlamadan yararlanan yeni zengin Afganlar için yeni restoranlar ve alışveriş merkezleri yaratıldı. Şehrin nüfusu 2001’den bu yana neredeyse iki katına çıktı ve şu anda yaklaşık beş milyona ulaşıyor – ülkenin toplam kentsel nüfusunun yaklaşık yarısı.
Her mahallede pizzacılar, hamburgerciler ve vücut geliştirme stüdyoları vardır. Outdoor perakendecileri, üzerinde büyük blok harflerle “I p>
Şehirli genç nesil için restoranlar ve kitapçılar şehrin popüler köşeleri haline geldi. Orada bir kapıdan geçebilir ve onlara genellikle Batı destekli hükümetten daha yabancı görünen bir hükümet tarafından yeniden şekillendirilen bir ülkenin bazen acımasız gerçekliğinden kaçabilirler.
Batı Kabil’de bir öğleden sonra, bir espresso makinesinin gıcırtıları popüler bir kafeyi doldurdu. Erkekler ve kadınlar saksıdaki bitkiler ile İngiliz ve Fars edebiyatıyla dolu bir kitaplık arasında birbirine karışırken akustik melodiler odada yankılanıyordu;
Beyaz tişörtlü 20’li yaşlarında bir adam dizüstü bilgisayar ekranına baktı ve kulaklığında çalan müziğe parmaklarıyla hafifçe vurdu. Yakınlarda, koyu kırmızı ruj ve kalın göz kalemi olan iki genç kız, iPhone’larıyla özçekimler yaptı.
Başka bir masada 19 yaşındaki Taiba, çay için garsona el sallarken, 19 yaşındaki arkadaşı Farhat, Elif Şafak’ın Aşkın Kırk Kuralları’nın sayfalarını çeviriyor, beyaz başörtüsü geriye itilmiş, sadece omuzları kalıyormuş. örtülü Kızlar genellikle ayda bir veya iki kez kahve içmek için burada buluşurlar – ellerinden geldiğince sık. Kendi başına bir dünya, girmelerine izin verilen ve varlıklarının tehdit altında olduğunu hissetmedikleri kalan birkaç kamusal alandan biri, diye açıkladılar.
Taiba, “Kokuyu, kitapları ve çaldıkları müziği seviyorum” dedi. “Fakat,” diye ekledi alaycı bir gülümsemeyle, “son iki yılda iyi bir Müslüman olduğum için artık pop müziği sevmiyorum.” Kızlar birbirlerine baktılar ve gülmeye başladılar. “Şaka yapıyorum,” diye alay etti.
Üzücü bir yan yana gelebilir: kızların altıncı sınıftan itibaren okuldan atıldığı ancak kafelerde İngilizce kitaplar okumalarına izin verilen bir şehir; Burada, erkek subaylar sakallarını uzatmaya zorlanırken, genç erkekler şık solgun saç kesimleri ve Amerikan spor franchise tişörtüleri giyiyor.
Bu uyumsuzluk, kısmen Taliban yetkililerinin ülke için rekabet eden vizyonlarıyla açıklanabilir. Kandahar’daki güney merkezinden nadiren ayrılan hükümetin üst düzey liderliği, İslam’ın katı bir yorumuna inanıyor ve bunu yansıtan yasalar çıkardı. Yabancı diplomatlarla daha sık iletişim kuran ve bölge dışına seyahat eden Kabil’deki daha ılımlı yetkililer, Kandahar’da hayatta kalması pek mümkün olmayan şehirdeki belirli normları geçersiz kılarak daha az kısıtlayıcı politikalar uyguladılar.
Yine de, üst düzey yetkililer ülkedeki yabancılara karşı büyük ölçüde temkinli. Vize verilen az sayıdaki yabancı gazeteci istihbarat yetkilileri tarafından yakından izleniyor. Hükümet bazı Batılı gezginleri casusluk yapmakla suçladı. Yetkililer, kar amacı gütmeyen kuruluşlar tarafından desteklenen okullarda öğretilenlere şüpheyle yaklaşıyor ve şu anda yabancı yardım kuruluşlarının eğitim alanında çalışmasının yasaklanmasını tartışıyorlar.
Afganistan’ın yeni gerçekliğinde gezinmeye çalışan şirketler için, neye izin verilip verilmediğine dair kırmızı çizgi genellikle belirsizdir. Garsonlar, İran müziği ve Amerikan pop müziğinin Kabil şehir merkezindeki popüler bir burger lokantasında hâlâ çalındığını söylüyor çünkü müzik diğer halka açık yerlerde yasaklanırken, yetkililer restoranlarda özellikle yasaklamamış, diyor garsonlar. Yine de personel, güvenlik kamerası yayınlarını dikkatle izliyor ve restorana girmeye çalışan bir talib görürlerse müzik setini kapatıyor.
Kasabanın diğer ucundaki bir video oyun merkezinde düzinelerce çocuk suni deri koltuklarda yatıyordu. PlayStation konsollarında manevra yapmak ve 50 inçlik TV ekranlarına bakmak. Müşteriler geldiğinde, 35 yaşındaki işletme sahibi Mohsin Ahmadi, onlara karanlık odanın ortasında, üzerinde neon yeşili ışıkla aydınlatılmış bir defterin durduğu bir masa gösterdi. Çocuklar boş bir kanepe ve kumanda seçmeden önce isimlerini ve zamanı karaladılar – oyun saati başına 50 sent aldılar -.
18 yaşındaki Qasim Karimi, üç arkadaşının yanında bir kanepenin kol dayama yerinde otururken, “Bu zombiler beni öldürmeye çalışıyor,” diye mırıldandı. Önündeki televizyonda, hoparlörlerden silah sesleri “Pah-pah-pah” ulurken, sanal bir asker grubu için için için yanan binalarda koşturuyordu.
“O kadar çok savaş gördük ki bu bizim kültürümüz haline geldi,” diye açıkladı Bay Karimi, bakışları ekrana sabitlenirken. “Dövüşmeyi seviyorum,” diye şaka yaptı.
Adamlar her öğleden sonra buraya gelirdi – burası birkaç satış noktasından biriydi. Gittiler, dediler. Ülkedeki ekonomik gerilemeyle birlikte bir zamanlar uğradıkları kafelerin çoğu kapandı. Hükümet favori nargile barlarını yasakladı. Oyun alanının geleceği bile belirsizdi: polis memurları yakın zamanda 10 yaşın altındaki erkek çocukların girmesini yasakladı – bu da yetkililerin sonunda oyun merkezlerini tamamen yasaklayabileceği korkusuna yol açtı.
Sahibi Bay Ahmadi, “Korkarım bu olabilir,” dedi. “Ama bu yerlere ihtiyacımız var, insanların şu anda kendilerini rahat hissettikleri tek yer bunlar.”
Safiullah Padşah raporlamaya katkıda bulundu.
Kalabalık bilardo salonlarında, kot pantolonlu genç adamların kadife masaların etrafında dolanıp İngilizce “güzel atış” diye bağırdıkları yerlerde. Gençlerin kanepelerde oturup Call of Duty ve FIFA oynadığı, ünlü futbolcuların posterlerinin duvarlara asıldığı video oyun kabinlerinin karanlık odalarında yaşıyor. Kahve dükkanlarında kadınlar cappuccino’larını yudumlarken, sabahlık benzeri abayaları dar kot pantolonlarını örter ve hoparlörlerden hafif bir Taylor Swift melodisi çalar.
Taliban yaklaşık iki yıl önce Batı destekli hükümeti devirdiğinden beri, grup Amerika’nın Afganistan’daki ulus inşası projesinin en bariz kalıntılarını yok ediyor. Lise ve üniversite sınıfları kadınlardan boşaltıldı. Din alimleri ve şeriat kanunlarının katı yorumları, hakimlerin ve eyalet ceza kanunlarının yerini aldı. Parlamento feshedildi ve bununla birlikte temsili siyasetin tüm görüntüsü ortadan kalktı.
Bununla birlikte, yirmi yıllık ABD işgalinden sonra kalan kültürel miras, Batı ve Afgan kültürlerinin büyük şehirlerde çatıştığı ve reşit olan genç nesille birlikte kentsel yaşamı şekillendirdiği çok daha incelikli bir şekilde ortadan kaldırılması daha zordu. orada.
Kabil şehir merkezindeki bir et lokantasından 37 yaşındaki Ahmad Khalid, “Bu 20 yılda her şey tamamen değişti” dedi. “Daha fazla okul var, her giyim ve ayakkabı markası burada, spor akademileri, tüm yeni teknolojilere sahibiz – dünyaya bağlıyız.”
Kalıcı batı etkisi en çok başkentte belirgindir. 2001’de ABD önderliğindeki savaş başlamadan önce Kabil, iç savaş sırasında ve daha sonra direniş güçleri ile ilk Taliban hükümeti arasında yıllarca süren çatışmalardan sonra molozlarla dolu, darmadağın bir şehirdi. Ancak Amerikan işgalinden sonra uluslararası ilgi odağı haline geldi.
Binlerce yabancı yardım görevlisi, asker ve müteahhit akın etti ve yüksek binalar ve cep telefonu kuleleri yükseldi. Ekonomik patlamadan yararlanan yeni zengin Afganlar için yeni restoranlar ve alışveriş merkezleri yaratıldı. Şehrin nüfusu 2001’den bu yana neredeyse iki katına çıktı ve şu anda yaklaşık beş milyona ulaşıyor – ülkenin toplam kentsel nüfusunun yaklaşık yarısı.
Her mahallede pizzacılar, hamburgerciler ve vücut geliştirme stüdyoları vardır. Outdoor perakendecileri, üzerinde büyük blok harflerle “I p>
Şehirli genç nesil için restoranlar ve kitapçılar şehrin popüler köşeleri haline geldi. Orada bir kapıdan geçebilir ve onlara genellikle Batı destekli hükümetten daha yabancı görünen bir hükümet tarafından yeniden şekillendirilen bir ülkenin bazen acımasız gerçekliğinden kaçabilirler.
Batı Kabil’de bir öğleden sonra, bir espresso makinesinin gıcırtıları popüler bir kafeyi doldurdu. Erkekler ve kadınlar saksıdaki bitkiler ile İngiliz ve Fars edebiyatıyla dolu bir kitaplık arasında birbirine karışırken akustik melodiler odada yankılanıyordu;
Beyaz tişörtlü 20’li yaşlarında bir adam dizüstü bilgisayar ekranına baktı ve kulaklığında çalan müziğe parmaklarıyla hafifçe vurdu. Yakınlarda, koyu kırmızı ruj ve kalın göz kalemi olan iki genç kız, iPhone’larıyla özçekimler yaptı.
Başka bir masada 19 yaşındaki Taiba, çay için garsona el sallarken, 19 yaşındaki arkadaşı Farhat, Elif Şafak’ın Aşkın Kırk Kuralları’nın sayfalarını çeviriyor, beyaz başörtüsü geriye itilmiş, sadece omuzları kalıyormuş. örtülü Kızlar genellikle ayda bir veya iki kez kahve içmek için burada buluşurlar – ellerinden geldiğince sık. Kendi başına bir dünya, girmelerine izin verilen ve varlıklarının tehdit altında olduğunu hissetmedikleri kalan birkaç kamusal alandan biri, diye açıkladılar.
Taiba, “Kokuyu, kitapları ve çaldıkları müziği seviyorum” dedi. “Fakat,” diye ekledi alaycı bir gülümsemeyle, “son iki yılda iyi bir Müslüman olduğum için artık pop müziği sevmiyorum.” Kızlar birbirlerine baktılar ve gülmeye başladılar. “Şaka yapıyorum,” diye alay etti.
Üzücü bir yan yana gelebilir: kızların altıncı sınıftan itibaren okuldan atıldığı ancak kafelerde İngilizce kitaplar okumalarına izin verilen bir şehir; Burada, erkek subaylar sakallarını uzatmaya zorlanırken, genç erkekler şık solgun saç kesimleri ve Amerikan spor franchise tişörtüleri giyiyor.
Bu uyumsuzluk, kısmen Taliban yetkililerinin ülke için rekabet eden vizyonlarıyla açıklanabilir. Kandahar’daki güney merkezinden nadiren ayrılan hükümetin üst düzey liderliği, İslam’ın katı bir yorumuna inanıyor ve bunu yansıtan yasalar çıkardı. Yabancı diplomatlarla daha sık iletişim kuran ve bölge dışına seyahat eden Kabil’deki daha ılımlı yetkililer, Kandahar’da hayatta kalması pek mümkün olmayan şehirdeki belirli normları geçersiz kılarak daha az kısıtlayıcı politikalar uyguladılar.
Yine de, üst düzey yetkililer ülkedeki yabancılara karşı büyük ölçüde temkinli. Vize verilen az sayıdaki yabancı gazeteci istihbarat yetkilileri tarafından yakından izleniyor. Hükümet bazı Batılı gezginleri casusluk yapmakla suçladı. Yetkililer, kar amacı gütmeyen kuruluşlar tarafından desteklenen okullarda öğretilenlere şüpheyle yaklaşıyor ve şu anda yabancı yardım kuruluşlarının eğitim alanında çalışmasının yasaklanmasını tartışıyorlar.
Afganistan’ın yeni gerçekliğinde gezinmeye çalışan şirketler için, neye izin verilip verilmediğine dair kırmızı çizgi genellikle belirsizdir. Garsonlar, İran müziği ve Amerikan pop müziğinin Kabil şehir merkezindeki popüler bir burger lokantasında hâlâ çalındığını söylüyor çünkü müzik diğer halka açık yerlerde yasaklanırken, yetkililer restoranlarda özellikle yasaklamamış, diyor garsonlar. Yine de personel, güvenlik kamerası yayınlarını dikkatle izliyor ve restorana girmeye çalışan bir talib görürlerse müzik setini kapatıyor.
Kasabanın diğer ucundaki bir video oyun merkezinde düzinelerce çocuk suni deri koltuklarda yatıyordu. PlayStation konsollarında manevra yapmak ve 50 inçlik TV ekranlarına bakmak. Müşteriler geldiğinde, 35 yaşındaki işletme sahibi Mohsin Ahmadi, onlara karanlık odanın ortasında, üzerinde neon yeşili ışıkla aydınlatılmış bir defterin durduğu bir masa gösterdi. Çocuklar boş bir kanepe ve kumanda seçmeden önce isimlerini ve zamanı karaladılar – oyun saati başına 50 sent aldılar -.
18 yaşındaki Qasim Karimi, üç arkadaşının yanında bir kanepenin kol dayama yerinde otururken, “Bu zombiler beni öldürmeye çalışıyor,” diye mırıldandı. Önündeki televizyonda, hoparlörlerden silah sesleri “Pah-pah-pah” ulurken, sanal bir asker grubu için için için yanan binalarda koşturuyordu.
“O kadar çok savaş gördük ki bu bizim kültürümüz haline geldi,” diye açıkladı Bay Karimi, bakışları ekrana sabitlenirken. “Dövüşmeyi seviyorum,” diye şaka yaptı.
Adamlar her öğleden sonra buraya gelirdi – burası birkaç satış noktasından biriydi. Gittiler, dediler. Ülkedeki ekonomik gerilemeyle birlikte bir zamanlar uğradıkları kafelerin çoğu kapandı. Hükümet favori nargile barlarını yasakladı. Oyun alanının geleceği bile belirsizdi: polis memurları yakın zamanda 10 yaşın altındaki erkek çocukların girmesini yasakladı – bu da yetkililerin sonunda oyun merkezlerini tamamen yasaklayabileceği korkusuna yol açtı.
Sahibi Bay Ahmadi, “Korkarım bu olabilir,” dedi. “Ama bu yerlere ihtiyacımız var, insanların şu anda kendilerini rahat hissettikleri tek yer bunlar.”
Safiullah Padşah raporlamaya katkıda bulundu.