Manhattan ve Pulau Rhun adaları, yalnızca coğrafi olarak değil, aynı zamanda kültürel, ekonomik ve dünya çapında ünlü olarak birbirinden pek de uzak olamaz.
Endonezya'nın Banda Denizi'ndeki Rhun'da ne araba ne de yol var; yalnızca 20 kadar motosiklet var. Çoğu insan, Arnavut kaldırımlı patikalarda yürüyerek veya dik merdivenleri tırmanarak, genellikle çok sayıda köy kuyusundan plastik sürahi su veya bazen de yeni yakalanmış bir ton balığı taşıyarak etrafta dolaşıyor.
Ancak 17. yüzyılda Hollanda, o zamanlar New Amsterdam olarak bilinen Manhattan'ı bu küçük arazi parçası için takas ederek İngilizlerle en büyük anlaşmayı yaptıklarını düşünüyordu.
Hollandalıların anlaşmadan duyduğu mutluluk tek kelimeyle özetlenebilir: Hindistan cevizi.
O dönemde ağırlığınca altın değerinde bir baharat olan küçük hindistan cevizi ormanıyla Rhun, bir zamanlar dünyanın en değerli mülklerinden biriydi.
Banda Adaları'ndaki 11 küçük adadan biridir ve daha önce hindistan cevizinin yetiştirildiği tek yerdi. Kuzeyde karanfilleriyle ünlü daha büyük Maluku Adaları yer alır. İki ada grubu birlikte Avrupalı sömürgeciler tarafından Baharat Adaları olarak biliniyordu.
Avrupa'nın hindistan cevizi, karanfil, biber ve diğer baharatlara olan arzusu, gemi filolarının ortaya çıkmasına neden oldu ve küresel bir keşif, sömürgeleştirme, sömürü ve soykırım dalgasını serbest bıraktı.
Her ne kadar Rhun bugün pek hatırlanmıyor olsa da, bazıları adanın dünya tarihindeki rolünün boyutundan çok daha büyük olduğunu, yalnızca üç mil uzunluğunda ve yarım mil genişliğinde olduğunu söylüyor: İngilizler adaya ilk kez 1603'te ulaştı ve onların en eski kolonilerinden biriydi. Tarihçi John Keay'in sözleriyle Rhun, “dünyanın şimdiye kadar gördüğü en büyük imparatorluğun büyüdüğü tohumdur”.
Rhun adalıları İngilizlere bağlılık yemini ettiler ve Bandanyalıların yüzde 90'ını öldürerek veya köleleştirerek soykırım yapan Hollandalılardan korunmayı başaramadılar. Bugün Rhun'da yaşayan hiçbir yerli Bandanlı yok; Sakinleri diğer adalardan gelen göçmenlerin soyundan geliyor.
400 yıl önce Rhun'a tekneyle ulaşmak göz korkutucu bir yolculuktu. Endonezya'nın başkenti Jakarta'nın 2600 mil doğusundaki bu yere ulaşmak hâlâ kolay değil.
Gezginlerin çoğu Maluku Adaları'ndan Banda Neira Adası'ndaki ana limana kalabalık, hamamböceği istilasına uğramış bir feribota biner. Oradan motorlu tekneyle dalgalı denizlerde saatler alabilen Rhun yolculuğuna çıkıyorsunuz. Gelen gemiler sığ mercan kayalığının dışında gelgitin yükselmesini saatlerce bekleyebilirler.
Bu izolasyona rağmen, Rhun'un pek çok sakini adanın Manhattan'la bağlantısının en azından belli belirsiz farkındadır ve zenginlik ve bayındırlık işleri arasında büyük bir eşitsizlik olduğunu bilmelerine rağmen, anavatanlarının buna kıyasla daha iyi olduğunu düşünüyorlar.
Adada muskat yetiştiren ve İslami okullarda ders veren 51 yaşındaki köy muhtarı Burhan Lohor (51), “Manhattan'da tüm gökdelenler olabilir, ancak Rhun'lu olmaktan gurur duyuyorum çünkü doğamız var: deniz ve orman” dedi. ve bir misafirhane işletiyor.
Adadaki en yüksek eğitim seviyesi olan Ortaokul, köyün üst kısmında yer almaktadır. Rhun'un sömürge tarihi müfredatın bir parçası değil, ancak çoğu öğrenci hindistan cevizinin bir zamanlar çok değerli olduğunu biliyor ve Rhun'u Manhattan'a takas eden anlaşmayı duymuş.
Bir ziyaretçi öğrencilere cep telefonuyla Manhattan silüetinin bir fotoğrafını gösterdiğinde, öğrenciler daha yakından bakmak için etrafa toplandılar. Büyük öğrencilerden biri olan 14 yaşındaki Arzal Yadi ise etkilenmemişti.
“Çok çorak bir yere benziyor” dedi, “çünkü çok fazla bina var.”
Endonezya'nın büyük bir kısmı, Başkan Joko Widodo'nun altyapıyı iyileştirme ve 17.500 adadan oluşan ülkeyi birbirine daha yakınlaştırma yönündeki büyük çabasından yararlandı, ancak böyle bir ilerleme henüz Rhun'a ulaşmadı.
Adanın tek koyunda tek bir köyde 2.000 kişi yaşıyor. Sahil boyunca ve yukarıdaki yamaçta metal çatılı rengarenk evler kümeleniyor. Sular çekildiğinde sahilde düzinelerce balıkçı teknesi yatıyor.
Buharlı adada klima bulunmuyor ve elektrik yalnızca geceleri mevcut. Hücresel servis yakın zamanda kullanıma sunuldu ancak bağlantı kesintili. İslam tek dindir ve hiçbir dükkanda alkol satılmaz.
Akan su olmadığı için öğrencilerin tuvalet sifonunu çekmek ve çamaşır yıkamak için okula kuyu suyuyla dolu sürahiler getirmesi gerekiyor.
Ortaokul fen bilgisi öğretmeni Aldo Valentino Wattimury (29) “Bu onların ödevi gibi” dedi. “Her gün altı öğrenciye su getirme görevi veriliyor. Bir programımız var. Özel günlerde her öğrencinin su getirmesi gerekmektedir.”
Diğer Endonezya adaları gibi Rhun da çöp, özellikle de plastik atıklarla boğuşuyor. Düzenli bir çöp toplama sistemi bulunmadığından vatandaşlar çöplerini ormana, sahile ya da denize atıyor. Yanan çöp kokusu çoğu zaman köyün üzerinde dolaşıyor.
Balıkçılar kıyıda avladıkları balıkları temizliyor, balıkların kafalarını ve bağırsaklarını sahile atıyorlar. Sular çekildiğinde sığ suda plastik örtüler ve balık iskeletleri yatıyor ve kopmuş ton balığı kafaları kumdan sitemkar bir şekilde bakıyor.
Adanın sömürge geçmişinden çok az insan yapımı kalıntı var. 16. yüzyılda İngilizler tarafından inşa edilen surlar, uzun zaman önce orman tarafından yeniden ele geçirildi. 2017 yılında yetkililer, İngiltere ile Hollanda arasında ticaret şartlarını belirleyen Breda Antlaşması'nın 350. yıldönümünü anmak için Rhun Nehri kıyısına beyaz mermer bir anıt dikti.
Ancak tarih gibi anıtın yazıtı da solmuş durumda.
Adada hala yaygın olarak yetiştirilen şey, ton balığıyla birlikte yerel ekonominin temel dayanağı olan küçük hindistan cevizidir, ancak artık birçok başka yerde de küçük hindistan cevizi yetiştirilmektedir.
Ailesi nesillerdir hindistan cevizi yetiştiren Herman Abdullah, bir gün iri kayısı büyüklüğündeki meyveyi toplamak için köyün yukarısındaki tepeye çıktı.
Koruda hindistan cevizi kokusu yayılıyordu; bazı ağaçlar 75 yaşın üzerindeydi. Bay Herman, Rhun'un küçük hindistan cevizi yetiştirmek için ideal olduğunu ve olgun bir ağacın her dört ayda 1000 meyve üretebileceğini söyledi.
“Rhun en iyi iklime ve aynı zamanda hindistan cevizi için en iyi toprağa sahip” dedi.
Her küçük hindistan cevizi meyvesinden iki baharat elde edilir: Dünyanın küçük hindistan cevizi dediği şey tohumdur, baharat kulübü ise tohumu çevreleyen kırmızı zardır. Yumuşak dış eti yenilebilir ancak yaygın olarak pazarlanmamaktadır.
Bay Herman bir ağaç seçtikten sonra arkadaşı Sairin Kasem ağaca tırmandı. Yerden 15 metreden daha yüksekte ve yoğun dalların arasında neredeyse görünmezken, uzun bir direk kullanarak yüzlerce hindistan cevizini yere fırlattı. Bir süre hindistan cevizi yağıyormuş gibi göründü.
Gölgede oturan iki adam meyveyi kesip açtılar, dış etini bir kenara attılar ve tohumları topuzla kapladılar. Bay Herman hasadı sırtındaki bir sepete yükledi ve tepeden aşağı doğru yola çıktı.
Bu hikaye Uluslararası Kadın Medya Vakfı'nın Round Earth Medya programının desteğiyle hazırlanmıştır.
Endonezya'nın Banda Denizi'ndeki Rhun'da ne araba ne de yol var; yalnızca 20 kadar motosiklet var. Çoğu insan, Arnavut kaldırımlı patikalarda yürüyerek veya dik merdivenleri tırmanarak, genellikle çok sayıda köy kuyusundan plastik sürahi su veya bazen de yeni yakalanmış bir ton balığı taşıyarak etrafta dolaşıyor.
Ancak 17. yüzyılda Hollanda, o zamanlar New Amsterdam olarak bilinen Manhattan'ı bu küçük arazi parçası için takas ederek İngilizlerle en büyük anlaşmayı yaptıklarını düşünüyordu.
Hollandalıların anlaşmadan duyduğu mutluluk tek kelimeyle özetlenebilir: Hindistan cevizi.
O dönemde ağırlığınca altın değerinde bir baharat olan küçük hindistan cevizi ormanıyla Rhun, bir zamanlar dünyanın en değerli mülklerinden biriydi.
Banda Adaları'ndaki 11 küçük adadan biridir ve daha önce hindistan cevizinin yetiştirildiği tek yerdi. Kuzeyde karanfilleriyle ünlü daha büyük Maluku Adaları yer alır. İki ada grubu birlikte Avrupalı sömürgeciler tarafından Baharat Adaları olarak biliniyordu.
Avrupa'nın hindistan cevizi, karanfil, biber ve diğer baharatlara olan arzusu, gemi filolarının ortaya çıkmasına neden oldu ve küresel bir keşif, sömürgeleştirme, sömürü ve soykırım dalgasını serbest bıraktı.
Her ne kadar Rhun bugün pek hatırlanmıyor olsa da, bazıları adanın dünya tarihindeki rolünün boyutundan çok daha büyük olduğunu, yalnızca üç mil uzunluğunda ve yarım mil genişliğinde olduğunu söylüyor: İngilizler adaya ilk kez 1603'te ulaştı ve onların en eski kolonilerinden biriydi. Tarihçi John Keay'in sözleriyle Rhun, “dünyanın şimdiye kadar gördüğü en büyük imparatorluğun büyüdüğü tohumdur”.
Rhun adalıları İngilizlere bağlılık yemini ettiler ve Bandanyalıların yüzde 90'ını öldürerek veya köleleştirerek soykırım yapan Hollandalılardan korunmayı başaramadılar. Bugün Rhun'da yaşayan hiçbir yerli Bandanlı yok; Sakinleri diğer adalardan gelen göçmenlerin soyundan geliyor.
400 yıl önce Rhun'a tekneyle ulaşmak göz korkutucu bir yolculuktu. Endonezya'nın başkenti Jakarta'nın 2600 mil doğusundaki bu yere ulaşmak hâlâ kolay değil.
Gezginlerin çoğu Maluku Adaları'ndan Banda Neira Adası'ndaki ana limana kalabalık, hamamböceği istilasına uğramış bir feribota biner. Oradan motorlu tekneyle dalgalı denizlerde saatler alabilen Rhun yolculuğuna çıkıyorsunuz. Gelen gemiler sığ mercan kayalığının dışında gelgitin yükselmesini saatlerce bekleyebilirler.
Bu izolasyona rağmen, Rhun'un pek çok sakini adanın Manhattan'la bağlantısının en azından belli belirsiz farkındadır ve zenginlik ve bayındırlık işleri arasında büyük bir eşitsizlik olduğunu bilmelerine rağmen, anavatanlarının buna kıyasla daha iyi olduğunu düşünüyorlar.
Adada muskat yetiştiren ve İslami okullarda ders veren 51 yaşındaki köy muhtarı Burhan Lohor (51), “Manhattan'da tüm gökdelenler olabilir, ancak Rhun'lu olmaktan gurur duyuyorum çünkü doğamız var: deniz ve orman” dedi. ve bir misafirhane işletiyor.
Adadaki en yüksek eğitim seviyesi olan Ortaokul, köyün üst kısmında yer almaktadır. Rhun'un sömürge tarihi müfredatın bir parçası değil, ancak çoğu öğrenci hindistan cevizinin bir zamanlar çok değerli olduğunu biliyor ve Rhun'u Manhattan'a takas eden anlaşmayı duymuş.
Bir ziyaretçi öğrencilere cep telefonuyla Manhattan silüetinin bir fotoğrafını gösterdiğinde, öğrenciler daha yakından bakmak için etrafa toplandılar. Büyük öğrencilerden biri olan 14 yaşındaki Arzal Yadi ise etkilenmemişti.
“Çok çorak bir yere benziyor” dedi, “çünkü çok fazla bina var.”
Endonezya'nın büyük bir kısmı, Başkan Joko Widodo'nun altyapıyı iyileştirme ve 17.500 adadan oluşan ülkeyi birbirine daha yakınlaştırma yönündeki büyük çabasından yararlandı, ancak böyle bir ilerleme henüz Rhun'a ulaşmadı.
Adanın tek koyunda tek bir köyde 2.000 kişi yaşıyor. Sahil boyunca ve yukarıdaki yamaçta metal çatılı rengarenk evler kümeleniyor. Sular çekildiğinde sahilde düzinelerce balıkçı teknesi yatıyor.
Buharlı adada klima bulunmuyor ve elektrik yalnızca geceleri mevcut. Hücresel servis yakın zamanda kullanıma sunuldu ancak bağlantı kesintili. İslam tek dindir ve hiçbir dükkanda alkol satılmaz.
Akan su olmadığı için öğrencilerin tuvalet sifonunu çekmek ve çamaşır yıkamak için okula kuyu suyuyla dolu sürahiler getirmesi gerekiyor.
Ortaokul fen bilgisi öğretmeni Aldo Valentino Wattimury (29) “Bu onların ödevi gibi” dedi. “Her gün altı öğrenciye su getirme görevi veriliyor. Bir programımız var. Özel günlerde her öğrencinin su getirmesi gerekmektedir.”
Diğer Endonezya adaları gibi Rhun da çöp, özellikle de plastik atıklarla boğuşuyor. Düzenli bir çöp toplama sistemi bulunmadığından vatandaşlar çöplerini ormana, sahile ya da denize atıyor. Yanan çöp kokusu çoğu zaman köyün üzerinde dolaşıyor.
Balıkçılar kıyıda avladıkları balıkları temizliyor, balıkların kafalarını ve bağırsaklarını sahile atıyorlar. Sular çekildiğinde sığ suda plastik örtüler ve balık iskeletleri yatıyor ve kopmuş ton balığı kafaları kumdan sitemkar bir şekilde bakıyor.
Adanın sömürge geçmişinden çok az insan yapımı kalıntı var. 16. yüzyılda İngilizler tarafından inşa edilen surlar, uzun zaman önce orman tarafından yeniden ele geçirildi. 2017 yılında yetkililer, İngiltere ile Hollanda arasında ticaret şartlarını belirleyen Breda Antlaşması'nın 350. yıldönümünü anmak için Rhun Nehri kıyısına beyaz mermer bir anıt dikti.
Ancak tarih gibi anıtın yazıtı da solmuş durumda.
Adada hala yaygın olarak yetiştirilen şey, ton balığıyla birlikte yerel ekonominin temel dayanağı olan küçük hindistan cevizidir, ancak artık birçok başka yerde de küçük hindistan cevizi yetiştirilmektedir.
Ailesi nesillerdir hindistan cevizi yetiştiren Herman Abdullah, bir gün iri kayısı büyüklüğündeki meyveyi toplamak için köyün yukarısındaki tepeye çıktı.
Koruda hindistan cevizi kokusu yayılıyordu; bazı ağaçlar 75 yaşın üzerindeydi. Bay Herman, Rhun'un küçük hindistan cevizi yetiştirmek için ideal olduğunu ve olgun bir ağacın her dört ayda 1000 meyve üretebileceğini söyledi.
“Rhun en iyi iklime ve aynı zamanda hindistan cevizi için en iyi toprağa sahip” dedi.
Her küçük hindistan cevizi meyvesinden iki baharat elde edilir: Dünyanın küçük hindistan cevizi dediği şey tohumdur, baharat kulübü ise tohumu çevreleyen kırmızı zardır. Yumuşak dış eti yenilebilir ancak yaygın olarak pazarlanmamaktadır.
Bay Herman bir ağaç seçtikten sonra arkadaşı Sairin Kasem ağaca tırmandı. Yerden 15 metreden daha yüksekte ve yoğun dalların arasında neredeyse görünmezken, uzun bir direk kullanarak yüzlerce hindistan cevizini yere fırlattı. Bir süre hindistan cevizi yağıyormuş gibi göründü.
Gölgede oturan iki adam meyveyi kesip açtılar, dış etini bir kenara attılar ve tohumları topuzla kapladılar. Bay Herman hasadı sırtındaki bir sepete yükledi ve tepeden aşağı doğru yola çıktı.
Bu hikaye Uluslararası Kadın Medya Vakfı'nın Round Earth Medya programının desteğiyle hazırlanmıştır.