1947'de, her ikisi de Kundan adında iki adam, Pakistan'ı İngiliz Hindistan'ından ayıran kanlı Bölünme sırasında Peşaver'den kaçtı. Delhi'ye vardılar ve kısa süre sonra Pencap bölgesinden yemekler sunan Moti Mahal adlı bir restorana ortak oldular.
Onların torunları da bu konuda hemfikirdir. Anlaşmazlık, hangi erkeğin mutfak tarihine geçmesi gerektiği sorusunda yatıyor.
Her iki aile de tereyağlı tavuğu icat edenin kendi Kundan'ları olduğunu söylüyor – Kuzey Hindistan yemeklerinin servis edildiği her yerde popüler olan tandır tavuğu ve domates sosunun kremalı, muhteşem birleşimi. Ve içlerinden biri bunu kanıtlamak için mahkemeye gitti.
Konuya girmeden önce: Evet, her yerde bulunan yemekleri tek bir kişinin icat ettiğini kanıtlamak zor. Peki bunca yıldan sonra bunun bir önemi var mı? İlk olmak mutlaka en iyi olmak anlamına gelmez.
Ancak Tereyağlı Tavuk vakasında, pek çok şey karara bağlı; çoğunlukla para ama aynı zamanda iki adamın neredeyse seksen yıl önce açtığı, bağımsız bir ulus olarak Hindistan'ın modern tarihinin neredeyse tamamını kapsayan çok katlı restoranın mirası. .
Dava, Delhi Yüksek Mahkemesine sunulan 2.752 sayfalık bir belgede ortaya konuyor. Bu belgede, Moti Mahal'i işleten Kundan Lal Gujral'in ailesi, Bay Gujral'ın yeni ortaya çıkan rakip zincir Daryaganj'ı yöneten iş ortağı Kundan Lal Jaggi'nin torunlarının, tereyağlı tavuğun Bay Jaggi'nin fikri olduğunu yalan bir şekilde iddia ettiğini iddia ediyor.
Dava, yemeğin soğutma öncesi dönemden itibaren ortaya çıkışının bir taslağını sunuyor. Bay Gujral'ın, “her gece arta kalan tandır tavuğuyla ne yapılacağı konusunda endişelendiği” söyleniyor. Onun tarifi, doğranmış domates, krema, tereyağı ve baharatlardan oluşan bir sos yapmaktı; gerekirse domatesler çok asidikti. lezzeti dengeleyin.
Bay Jaggi'nin torunu Raghav Jaggi farklı bir hikaye anlatıyor: kendi büyükbabası tereyağlı tavuğu tesadüfen icat etmiş.
Olayların bu versiyonunda, bir gün geç olmuştu ve birkaç parça tandır tavuğu dışında mutfakta neredeyse stok kalmamıştı. Torunu, büyük bir grup tarafından Bay Jaggi'den “herkesin doyurucu bir yemek yiyebilmesi için bir sos yapıp içine tandır tavuğu koymasını” istediğini söyledi.
Elinden geleni bir araya getirdi ve bu hikayede domates, taze tereyağı ve biraz baharattan oluşan bir sos yarattı. Daha sonra pişmiş tandır tavuğu parçalarını karıştırdı – bu yüzden bugün hala kullanılan tariflerde tavuğun önce tandıra eklenmesi ve ardından pişirme sırasında makhani veya tereyağı sosuna eklenmesi gerekiyor.
Bay Gujral'ın ailesi bunu satın almıyor. Dava dilekçesinde “Tereyağlı tavuk sosunu 'yerinde' hazırlamak mümkün değildir” ifadesi yer alıyor.
Bay Gujral'ın torunu Monish Gujral, ailenin, Bay Jaggi'nin 2019 yılında kurulan zincirine karşı tedbir talebinde bulunduğunu ve telif hakkı ihlali ve haksız rekabet nedeniyle yaklaşık 240.000 dolar tazminat istediğini söyledi. Kutuda ayrıca başka bir kremalı karışım olan siyah mercimek yemeği Dal Makhani de yer alıyor.
Güney Delhi'deki restoranında Monish Gujral, “Büyükbabamın tandır tavuğu, tereyağlı tavuk ve dal makhani'yi icat ettiği söyleniyor” dedi. “Uzun yıllardır, Jaggi ailesinin de bulunduğu büyükbabamla yapılan ödüller ve röportajlar kayıt altına alınıyordu. Neden tanınmayı kabul etmediler ya da tanınmayı hak ettiklerini söylemediler?”
İlk enkarnasyonunda Moti Mahal, Eski Delhi'de konukların ilkel mutfağa girip yemeklerin pişmesini izleyebileceği büyük bir açık hava restoranıydı. Güney Delhi'deki mevcut restoranın çevresindeki esnaf, orijinal yerini hala hatırlıyor.
Restoran 1970'lerde lüks bir marketin zemin katında bulunuyordu. Yakın zamanda bir kat yukarıya taşındı; Eski adreste arayan konuklar üst kata yönlendirilecektir.
Konuklar, yaşlı Bay Gujral'in kendisini tandır tavuğu, tereyağlı tavuk ve dal makhani'nin mucidi olarak tanımlayan bir posteriyle karşılanıyor. Albümde onun Hintli başbakanlar, politikacılar ve Bollywood yıldızlarıyla birlikte çekilmiş portreleri yer alıyor.
Her ne kadar tandır tavuğu artık hükümetin kirliliği azaltmak için yasakladığı kömürle çalışan kil fırınları yerine gazla çalışan çelik fırınlarda pişirilse de, pek çok müşteri onlarca yıldır keyif aldıkları aynı tadı aramaya geliyor. (Bu muhabir yakın zamanda bazı röportajlar yapmak ve sadece haber vermek amacıyla tat testi yapmak için uğradığında, bir belediye müfettişi gaz cihazının gerçekten kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmek için içeri daldı.)
80 yaşındaki Raksha Bahl adlı misafir, yumuşak naanlı tereyağlı tavuk sipariş etti. Evlilik yıl dönümüydü ve yıllar önce kocasını kaybetmesinin ardından bunu oğluyla birlikte kutluyordu. Kocası, Eski Delhi'deki orijinal Moti Mahal'de iş başarısını kutlamak için onu komşu eyaletten kilometrelerce uzağa götürdü.
Kömürde pişirilen tavuğun dumanlı tadını özlediğini söyledi ve o gece sosta biraz fazla tuz olduğundan şikayet etti ve yönetici görev bilinciyle tuzu değiştirdi.
Oğlu Pawan, “Pencaplılar için tereyağlı tavuk rahatlatıcı bir yiyecek ve bence Moti Mahal en iyisi” dedi.
Rakip zincir Daryaganj'ın sahibi Bay Jaggi, şirketini 2018'de büyükbabasının ölümünden kısa bir süre sonra “Peşaver'den kaçan ve Delhi'ye kendilerininmiş gibi gelen Hindu Pencaplı mültecilerin dayanıklılığını ve başarısını kutlamak” için kurduğunu söyledi. yeni ev.” “
Daryaganj, atmosfer ve ambiyans, lüks ve modernlik açısından tam bir tezat oluşturuyor, ancak aynı zamanda “Tereyağlı Tavuk ve Dal Makhani'nin Mucitlerinden” sloganıyla reklamını yapıyor ve yaşlı Bay Jaggi'nin hizmet verdiği armatürlerin portrelerini sunuyor.
Hafta sonu boyunca Hintliler ve yabancılar Delhi havaalanı yakınındaki lüks bir alışveriş merkezindeki bir mağazada masa beklerken uzun bir kuyruk oluştu.
İki tür tereyağlı tavuk sunuyor: Orijinal 1947 Tereyağlı Tavuk, 1947'den Gizli Tarif ve Bugünün Tereyağlı Tavuk. Orijinalin sosu daha kaba bir dokuya sahip ve modern mutfak aletlerinden önceki zamanı anımsatıyor, yeni yemeğin sosu ise daha ipeksi, daha zengin bir sosa sahip.
22 yaşındaki reklamcılık yöneticisi Mishika Verma, orijinal versiyonu tercih ettiğini söyledi. “Dürüst olmak gerekirse bu tereyağlı tavuğu Moti Mahal'den daha çok seviyorum çünkü daha özgün” dedi. “Başka yerde aldıkların çok kremamsı ve ağır.”
Yemeği kimin hazırladığı umurunda değildi.
“Bu iddia kişisel olarak onlar için çok önemli olabilir” dedi. “Anlayabiliyorum.”
Ama sonuçta: “Buraya lezzet için geldim.”
Onların torunları da bu konuda hemfikirdir. Anlaşmazlık, hangi erkeğin mutfak tarihine geçmesi gerektiği sorusunda yatıyor.
Her iki aile de tereyağlı tavuğu icat edenin kendi Kundan'ları olduğunu söylüyor – Kuzey Hindistan yemeklerinin servis edildiği her yerde popüler olan tandır tavuğu ve domates sosunun kremalı, muhteşem birleşimi. Ve içlerinden biri bunu kanıtlamak için mahkemeye gitti.
Konuya girmeden önce: Evet, her yerde bulunan yemekleri tek bir kişinin icat ettiğini kanıtlamak zor. Peki bunca yıldan sonra bunun bir önemi var mı? İlk olmak mutlaka en iyi olmak anlamına gelmez.
Ancak Tereyağlı Tavuk vakasında, pek çok şey karara bağlı; çoğunlukla para ama aynı zamanda iki adamın neredeyse seksen yıl önce açtığı, bağımsız bir ulus olarak Hindistan'ın modern tarihinin neredeyse tamamını kapsayan çok katlı restoranın mirası. .
Dava, Delhi Yüksek Mahkemesine sunulan 2.752 sayfalık bir belgede ortaya konuyor. Bu belgede, Moti Mahal'i işleten Kundan Lal Gujral'in ailesi, Bay Gujral'ın yeni ortaya çıkan rakip zincir Daryaganj'ı yöneten iş ortağı Kundan Lal Jaggi'nin torunlarının, tereyağlı tavuğun Bay Jaggi'nin fikri olduğunu yalan bir şekilde iddia ettiğini iddia ediyor.
Dava, yemeğin soğutma öncesi dönemden itibaren ortaya çıkışının bir taslağını sunuyor. Bay Gujral'ın, “her gece arta kalan tandır tavuğuyla ne yapılacağı konusunda endişelendiği” söyleniyor. Onun tarifi, doğranmış domates, krema, tereyağı ve baharatlardan oluşan bir sos yapmaktı; gerekirse domatesler çok asidikti. lezzeti dengeleyin.
Bay Jaggi'nin torunu Raghav Jaggi farklı bir hikaye anlatıyor: kendi büyükbabası tereyağlı tavuğu tesadüfen icat etmiş.
Olayların bu versiyonunda, bir gün geç olmuştu ve birkaç parça tandır tavuğu dışında mutfakta neredeyse stok kalmamıştı. Torunu, büyük bir grup tarafından Bay Jaggi'den “herkesin doyurucu bir yemek yiyebilmesi için bir sos yapıp içine tandır tavuğu koymasını” istediğini söyledi.
Elinden geleni bir araya getirdi ve bu hikayede domates, taze tereyağı ve biraz baharattan oluşan bir sos yarattı. Daha sonra pişmiş tandır tavuğu parçalarını karıştırdı – bu yüzden bugün hala kullanılan tariflerde tavuğun önce tandıra eklenmesi ve ardından pişirme sırasında makhani veya tereyağı sosuna eklenmesi gerekiyor.
Bay Gujral'ın ailesi bunu satın almıyor. Dava dilekçesinde “Tereyağlı tavuk sosunu 'yerinde' hazırlamak mümkün değildir” ifadesi yer alıyor.
Bay Gujral'ın torunu Monish Gujral, ailenin, Bay Jaggi'nin 2019 yılında kurulan zincirine karşı tedbir talebinde bulunduğunu ve telif hakkı ihlali ve haksız rekabet nedeniyle yaklaşık 240.000 dolar tazminat istediğini söyledi. Kutuda ayrıca başka bir kremalı karışım olan siyah mercimek yemeği Dal Makhani de yer alıyor.
Güney Delhi'deki restoranında Monish Gujral, “Büyükbabamın tandır tavuğu, tereyağlı tavuk ve dal makhani'yi icat ettiği söyleniyor” dedi. “Uzun yıllardır, Jaggi ailesinin de bulunduğu büyükbabamla yapılan ödüller ve röportajlar kayıt altına alınıyordu. Neden tanınmayı kabul etmediler ya da tanınmayı hak ettiklerini söylemediler?”
İlk enkarnasyonunda Moti Mahal, Eski Delhi'de konukların ilkel mutfağa girip yemeklerin pişmesini izleyebileceği büyük bir açık hava restoranıydı. Güney Delhi'deki mevcut restoranın çevresindeki esnaf, orijinal yerini hala hatırlıyor.
Restoran 1970'lerde lüks bir marketin zemin katında bulunuyordu. Yakın zamanda bir kat yukarıya taşındı; Eski adreste arayan konuklar üst kata yönlendirilecektir.
Konuklar, yaşlı Bay Gujral'in kendisini tandır tavuğu, tereyağlı tavuk ve dal makhani'nin mucidi olarak tanımlayan bir posteriyle karşılanıyor. Albümde onun Hintli başbakanlar, politikacılar ve Bollywood yıldızlarıyla birlikte çekilmiş portreleri yer alıyor.
Her ne kadar tandır tavuğu artık hükümetin kirliliği azaltmak için yasakladığı kömürle çalışan kil fırınları yerine gazla çalışan çelik fırınlarda pişirilse de, pek çok müşteri onlarca yıldır keyif aldıkları aynı tadı aramaya geliyor. (Bu muhabir yakın zamanda bazı röportajlar yapmak ve sadece haber vermek amacıyla tat testi yapmak için uğradığında, bir belediye müfettişi gaz cihazının gerçekten kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmek için içeri daldı.)
80 yaşındaki Raksha Bahl adlı misafir, yumuşak naanlı tereyağlı tavuk sipariş etti. Evlilik yıl dönümüydü ve yıllar önce kocasını kaybetmesinin ardından bunu oğluyla birlikte kutluyordu. Kocası, Eski Delhi'deki orijinal Moti Mahal'de iş başarısını kutlamak için onu komşu eyaletten kilometrelerce uzağa götürdü.
Kömürde pişirilen tavuğun dumanlı tadını özlediğini söyledi ve o gece sosta biraz fazla tuz olduğundan şikayet etti ve yönetici görev bilinciyle tuzu değiştirdi.
Oğlu Pawan, “Pencaplılar için tereyağlı tavuk rahatlatıcı bir yiyecek ve bence Moti Mahal en iyisi” dedi.
Rakip zincir Daryaganj'ın sahibi Bay Jaggi, şirketini 2018'de büyükbabasının ölümünden kısa bir süre sonra “Peşaver'den kaçan ve Delhi'ye kendilerininmiş gibi gelen Hindu Pencaplı mültecilerin dayanıklılığını ve başarısını kutlamak” için kurduğunu söyledi. yeni ev.” “
Daryaganj, atmosfer ve ambiyans, lüks ve modernlik açısından tam bir tezat oluşturuyor, ancak aynı zamanda “Tereyağlı Tavuk ve Dal Makhani'nin Mucitlerinden” sloganıyla reklamını yapıyor ve yaşlı Bay Jaggi'nin hizmet verdiği armatürlerin portrelerini sunuyor.
Hafta sonu boyunca Hintliler ve yabancılar Delhi havaalanı yakınındaki lüks bir alışveriş merkezindeki bir mağazada masa beklerken uzun bir kuyruk oluştu.
İki tür tereyağlı tavuk sunuyor: Orijinal 1947 Tereyağlı Tavuk, 1947'den Gizli Tarif ve Bugünün Tereyağlı Tavuk. Orijinalin sosu daha kaba bir dokuya sahip ve modern mutfak aletlerinden önceki zamanı anımsatıyor, yeni yemeğin sosu ise daha ipeksi, daha zengin bir sosa sahip.
22 yaşındaki reklamcılık yöneticisi Mishika Verma, orijinal versiyonu tercih ettiğini söyledi. “Dürüst olmak gerekirse bu tereyağlı tavuğu Moti Mahal'den daha çok seviyorum çünkü daha özgün” dedi. “Başka yerde aldıkların çok kremamsı ve ağır.”
Yemeği kimin hazırladığı umurunda değildi.
“Bu iddia kişisel olarak onlar için çok önemli olabilir” dedi. “Anlayabiliyorum.”
Ama sonuçta: “Buraya lezzet için geldim.”